Wednesday, October 28, 2009

TRANSFORMASI

Semasa saya kecil kartun transformer sangat digemari. Kartun berkenaan yang berkisar mengenai sekumpulan robot yang boleh berubah menjadi kereta dan trak sangat popular pada masa ini. Watak protaganis dan antagonisnya mempunyai keupayaan mentransformasikan diri masing-masing.
Dari kartun kini ia ditransformasikan ke layar perak. Filem sains fiksyen Transformer arahan pengarah tersohor dari Barat, Steven Spielberg yang pernah mengarahkan filem ET kini diterbitkan dalam sekuel keduanya “Revenge of the fallen” menampakkan dari segi kecanggihan teknikalnya bagaimana ia diterbitkan. Tidak terdapat perbezaan yang jelas dari segi pergerakan robot dan manusia. Kelihatan begitu asli walaupun realitinya tidak begitu. Begitulah canggihnya teknologi perfileman di Barat. Jelasnya sudah tentu banyak usaha dan upaya dibuat untuk menjamin kesan khas yang mampu memikat dan memukau penonton. Aksi robot transformer berkenaan kelihatan seakan hidup dan mempunyai emosi.

Bercakap mengenai transformasi -pada minggu kedua bulan Oktober lalu, saya diberi peluang untuk turut serta ke sebuah bengkel berkaitan dengan transformasi pentadbir. Begitu banyak perkara dibincangkan bagi menggerak usaha mentransformasikan pentadbir. Pendekatan petunjuk prestasi utama (KPI) dan “Balance score card” digunakan.
Persoalan besar yang perlu dijawab dan dilaksanakan ialah- bagaimana mentransformasikan idea kepada pelaksanaan atau direalitikan? Sudah tentu usaha yang berlipat ganda sangat perlu digerakkan. Dan adakah kita semua bersedia. Sama seperti kita bersedia dan bertindak kepada sebarang perubahan. Hakikatnya satu pemikiran yang baru dan mendahului perlu diterap dan usaha yang berlipatkali ganda sangat perlu digembeleng.
Seorang yang saya anggap guru semasa bertugas di sebuah stesen TV swasta sering menyebut “yang membezakan satu penerbitan dengan penerbitan yang lain ialah “effort” atau usaha dari kita.” Itulah yang dilakukan oleh Steven Spielberg.

No comments:

Post a Comment